Wspomagające odżywianie

5 lipca 2022

Hipokrates powiedział „Twoje pożywienie powinno być lekarstwem”. Dieta odgrywa zasadniczą rolę w utrzymaniu zdrowia, w profilaktyce i leczeniu chorób. Odpowiedni rodzaj pożywienia może być samoistnym czynnikiem w zapobieganiu chorobom, przeciwdziałając ekspresji genów, które je niosą. Dieta powinna być szyta na miarę, ale istnieją ogólne zasady zdrowego odżywiania, które należy przestrzegać. Jedz produkty dobrej jakości, najlepiej ekologiczne. Unikaj mleka (w szczególności krowiego), cukru, białej mąki, białego ryżu. Strawienie tych produktów zajmuje dużo więcej czasu niż strawienie zbóż nieprzetworzonych. Przetworzone produkty dają uczucie pełnego żołądka, ale tworzą lepki śluz, który zbiera się w jelitach i powoduje zaparcia, nasila objawy alergii oraz wywołuje uczucie zimna przez swoje prozapalne właściwości. Spożywaj 2-3 łyżki dziennie dobrego oleju na zimno (olej lniany, olej z pestek dyni, olej z wiesiołka, oliwa z oliwek). Jedz 5-6 porcji warzyw dziennie. Stawiaj na różnorodne produkty. Mięso spożywaj bardzo rzadko, jedz ryby oraz owoce morza.

Wspomagajace odzywianie

Jedz pokarmy zgodnie z porami roku, czyli warzywa i owoce sezonowe dostępne w naszej strefie klimatycznej. Jedz świeżo przygotowane posiłki i staraj się je samemu przygotowywać. Zawsze jedz spokojne, odżywcze śniadanie, nato-miast jeśli chodzi o kolację, to zjedz jej lekką, wczesną wersję lub w ogóle z niej rezygnuj. Trudno jest jednocześnie trawić i spać. Dobrze jest powstrzymać się od jedzenia przez 12-14 godzin. Czyli kończymy jeść np. o godzinie 18.00, a zaczy-namy o 8.00 dnia następnego. Unikaj także podjadania między posiłkami. Jedz powoli i powoli przeżuwaj każdy kęs. Potrzeba 20 minut spędzonych na przeżuwaniu i połykaniu pokarmów, aby mózg wysłał ciału sygnał, że ciało jest najedzone – to pozwoli Ci mieć poczucie sytości, a realnie zjeść mniej. Powinniśmy brać do ust jak najmniejsze kęsy jedzenia i długo przeżuwać. Nie zmuszaj się do skończenia tego co masz na talerzu. Nie wahaj się zostawić jedzenie na talerzu, jeśli ktoś serwuje je bez pytania; nie miej w tym temacie wyrzutów sumienia.

Płyny i potrawy nie powinny być zbyt gorące, ani zbyt zimne. Gorąco osłabia żołądek i zwiększa kwasowość, a zimno blokuje produkcję kwasów żołądkowych. Zasadniczo należy pić wodę lub herbaty ziołowe 15 minut przed posiłkiem i przy-najmniej 30 minut po posiłku, gdyż picie podczas posiłków rozcieńcza soki żołądkowe. W ostateczności można wypić niewielką ilość ciepłej wody, maksymalnie pół szklanki w trakcie posiłku.

Zachowaj prostotę. Nie obciążaj się skomplikowanymi przepisami. Nie podchodź rygorystycznie do swojej diety. Jeśli masz ochotę na coś niezdrowego (np. pączka w Tłusty Czwartek), lepiej zjeść odrobinę, niż stłumić swoje potrzeby i odczuwać stratę i niezadowolenie. Takie postępowanie jedynie wywołuje napięcie psychiczne. By czuć się dobrze powinnyśmy unikać nadmiaru. Właściwy posiłek polega na delektowaniu się i powolnym spożywaniu potraw. W miłym towarzystwie, przy pięknie nakrytym stole. W trakcie jedzenia i po jedzeniu, zrelaksuj się. Relaks pomaga w trawieniu. 


Powodzenia w drodze do zdrowia.

Wspomagajace odzywianie
mgr
Anna
Trzeciak