Świadome oddychanie

12 lipca 2022

Rodzimy się z pierwszym tchnieniem i umieramy z ostatnim. W ciągu jednego dnia wykonu-jemy od 11000 do 22000 oddechów. Sposób w jaki oddychamy decyduje o tym, ile mamy życiowej energii, wpływa na naszą witalność. Ilość dostarczanego do organizmu tlenu ma na to bezpośredni i podstawowy wpływ.

Swiadome oddychanie

Różnorodne funkcje ciała mają bezpośredni związek z jakością oddychania: bicie serca, wszelkie procesy naprawcze, wymiana komórek i ich wzrost. Gdy chorujemy można używać oddechu do stymulowania mechanizmów samoregulujących i samonaprawczych. W momencie, gdy bierzemy odpowiedzialność za nasze zdrowie i zaczynamy się bardziej świadomie nim opiekować, zwracamy uwagę na odżywianie, stosujemy suplementy diety, wprowadzamy aktywność fizyczną i przykładamy większą uwagę do odpoczynku. Często zapominamy jednak, jak ważną funkcję pełni oddech. Mało osób ma głębszą wiedzę, jak oddychać w świadomy sposób, by dotlenić wszystkie komórki w swoim ciele. Dzięki czemu wszelkie funkcje metaboliczne na poziomie komórkowym odbywają się prawidłowo, a w związku z tym także funkcje fizjologiczne odbywają się prawidłowo: praca serca, jelit, mózgu.

Oddech wykonuje 70% pracy oczyszczania krwi, 20% toksyn wydalanych jest przez skórę, 7% z moczem, 3% z kałem. Tak być powinno, ale kiedy nasz oddech nie jest efektywny, część jego pracy przejmują nerki, wątroba, skóra, jelito grube. Z kolei, gdy te narządy są przeciążone, dochodzi do tzw. chorób cywilizacyjnych. Oddech ma bardzo silny związek z naszymi emocjami. Gdy jesteśmy zdenerwowani oddech jest płytki, kiedy zrobimy kilka świadomych wdechów i wydechów emocje się uspokajają. Oddech jest najprostszą formą zapanowania nad naszymi emocjami. Na żaden inny układ emocje nie wpływają w tak dużym stopniu, jak na oddech. Możemy go przyspieszyć, zwolnić a nawet zatrzymać. Wdech to czynność aktywna. Wymaga pracy mięśni właściwych, czyli mięśni międzyżebrowych i przepony, która obniża i poszerza się, kiedy nabieramy powietrze. Rozmiar i kształt przepony są zmienne w trakcie oddechu. Przepona wykonuje 4/5 pracy oddechowej, jeśli pracuje prawidłowo. W rytmie oddechowym razem z przeponą współpracuje dno miednicy, które porusza się synchronicznie, czyli z wdechem powinno się lekko rozluźnić (jednak nie być wypchnięte przez ciśnienie), a z wydechem unieść. Głębokim i świadomym oddechem możemy wspomóc pracę mięśni dna miednicy. Praca przepony poprawia również drenaż limfatyczny, ponieważ w jej obszarze znajduje się ponad połowa węzłów chłonnych. Z przeponą połączony jest więzadłami lub powięzią każdy narząd w jej sąsiedztwie. Oddech powoduje przechodzenie delikatnej fali napięć i rozluźnień w obrębie każdego organu.

Pranajamy to ćwiczenia oddechowe jogi, polegające na świadomej kontroli oddychania. Pranajama różni się od zwykłego oddychania tym, że ma znacznie większy wpływ na układ nerwowy, niż na sam układ oddechowy. Regularna praktyka pranajamy zmniejsza zmęczenie umysłowe i mięśniowe, balansuje autonomiczny układ nerwowy (część współczulna), relaksuje i przeciwdziała stanom lękowym, usprawnia pracę wątroby, jelit i śledziony, reguluje funkcje hormonalne, wspomaga pamięć oraz koncentrację. Świadomy oddech uczy oddychania całą powierzchnią płuc, dzięki czemu: zmniejsza ciśnienie krwi, obniża tętno, zwiększa wydolność organizmu. Uczy oddychać rytmicznie, co powoduje: łatwiejszą koncentrację, zmniejszenie poziomu stresu i uspokojenie. Oddychanie nieświadome powoduje, że przez płytki oddech spada wydolność organizmu, co skutkuje szybszym zmęczeniem w ciągu dnia. Efektem ciągłego oddychania niewielką powierzchnią płuc jest zmniejszanie się objętości płuc wraz z wiekiem. Nierównomierne oddychanie powoduje rozdrażnienie. Płytki oddech obciąża układ trawienny, a serce musi wykonać większą pracę, aby dostarczyć odpowiednią ilość tlenu do komórek.

Na początek proponuję proste ćwiczenia. Siadamy wygodnie bierzemy wdech i wydech przez lewą dziurkę, prawą „zamykamy kciukiem”, następnie bierzemy wdech wydech przez prawą dziurkę, lewą „zamykamy” kciukiem i naprzemiennie, kończymy wdech wydech przez lewą dziurkę. Gdy potrzebujemy uspokojenia, bierzemy wdech przez tylko lewą dziurkę, prawą delikatnie „zamykamy" kciukiem. Gdy potrzebujemy pobudzenia zaczynamy raz wdech wydech lewa dziurka, następnie oddychamy przez prawą, kończymy wdech wydech lewą. Wykonujemy 5 cykli. Wdech wydech to jeden cykl.

Miej odpowiedzialność za swoje zdrowie w swoich rękach.

Swiadome oddychanie
mgr
Anna
Trzeciak